Honda CR Z одержал победу на Pikes Peak

Гоночный электромобиль Volkswagen побил рекорды на Pikes Peak Hill Climb

Электромобили отлично подходят для гонки Pikes Race: у них нет проблем, которые возникают у традиционных автомобилей на высоте и в условиях разреженного воздуха. Известно, что двигатель внутреннего сгорания в таких условиях начинает задыхаться. Первым электромобилем, который одержал победу в 2020 году, стал Honda CR-Z. В прошлом году победу присудили электрическому FF91 от Faraday Futures, хоть он и не побивал никаких рекордов.

Официальное время для нового рекордсмена составило 7:57,148, что быстрее предыдущего результата (8:57,118) на минуту и предыдущего рекорда (8:13,878) почти на двадцать секунд. Держателем предыдущего рекорда является Себастьян Леб и Peugeot 208 T16 Pikes Peak.

Volkswagen немногое рассказала о своем автомобиле, однако отметила, что тот использует силовую установку MEB, которая станет основой для будущих электромобилей компании.

ITechNews

Новости высоких технологий. Интересные и оперативные новости из мира технологий

Гоночный электромобиль Volkswagen побил рекорды на Pikes Peak Hill Climb

Pikes Peak Hill Climb — это гоночные состязания, которые проводятся с 1916 года — заезд на 20 километров с подъемом на 4720 футов (1438 метров). В рамках заезда автопроизводители проверяют показатели скорости и ловкости своих новых автомобилей. В прошлом октябре Volkswagen анонсировала, что строит электрический гоночный автомобиль под названием ID R Pikes Peak, который, как надеется компания, установит новый рекорд. Сам транспорт был показан в марте. На днях автомобиль под управлением Ромена Дюма побил рекорд, закончив трек на скорости более 150 км/ч всего за восемь минут.

Электромобили отлично подходят для гонки Pikes Race: у них нет проблем, которые возникают у традиционных автомобилей на высоте и в условиях разреженного воздуха. Известно, что двигатель внутреннего сгорания в таких условиях начинает задыхаться. Первым электромобилем, который одержал победу в 2020 году, стал Honda CR-Z. В прошлом году победу присудили электрическому FF91 от Faraday Futures, хоть он и не побивал никаких рекордов.

Официальное время для нового рекордсмена составило 7:57,148, что быстрее предыдущего результата (8:57,118) на минуту и предыдущего рекорда (8:13,878) почти на двадцать секунд. Держателем предыдущего рекорда является Себастьян Леб и Peugeot 208 T16 Pikes Peak.

Volkswagen немногое рассказала о своем автомобиле, однако отметила, что тот использует силовую установку MEB, которая станет основой для будущих электромобилей компании.

Electric Honda CR-Z To Compete At Pikes Peak

Honda brings to the Pikes Peak International Hill Climb an interesting new prototype, which is shrouded in mystery. And we are not talking about the Honda-powered HPD ARX-04b LMP2 with a 3.5 liter V6 engine.

We are talking about electrified an CR-Z (Electric SH-AWD with Precision All-Wheel Steer), assigned to Pikes Peak Challenge- Exhibition category with Tetsuya Yamano on-board and number 901.

But we don’t know anything in regards to the drivetrain, which according to some sources is pure electric!

Well, there is some general information on the AWD and AWS systems implemented:

  • Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD)
  • Precision All-Wheel Steer (P-AWS)

There is an interesting article on the project on the motoring.com.au:

«Japan’s third largest car-maker has taken a current model CR-Z and fitted it with four electric motors — technology inherited directly from the Legend’s rear-motor SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive) system, but now extending to motors on both the front and rear axles.

Entered in the Challenge Exhibition category, the Pikes Peak CR-Z «is a prototype that Honda has created to test how electric drive handles when pushed to the absolute limits,” says a source inside Honda.

This is nothing new for Honda, which introduced the electrified SH-AWD system in the Legend and will also incorporate it into the front axle of the NSX.

Honda’s e-AWD technology will eventually permeate all of Honda’s sports models, but the system that powers the Pikes Peak CR-Z will not be a pointer to the production CR-Z.

“Do not expect to see the new CR-Z as a road-going version of the Pikes Peak car,» said our source. «We are only using it as a racing test mule for an all-wheel-drive electric powertrain, one that will most probably not be used on the next CR-Z.»

Boasting an updated version of SH-AWD, the Pikes Peak CR-Z will feature independently operating electric motors that not only distribute torque to all four wheels depending on demand, but also offer a new generation rear-wheel steer function that is said to enhance cornering speed.

It’s understood Honda is currently evaluating a petrol-electric powertrain incorporating the same turbocharged three-cylinder 1.0-litre engine that will power the S1000, paired with an electric motor to develop a total power output of 162kW.

Such a powertrain would be ideal for the CR-Z, but a replacement for the discontinued compact coupe appears far from certain.

“Truth be known, our engineers might be working on a more efficient electric four-wheel drive system in the Pikes Peak CR-Z, but that will not directly lead to a road-going all-electric CR-Z. We still need to evaluate exactly where a new CR-Z would fit into our sports car hierarchy,” said our insider.

“I should tell you that while we are looking at the potential of electric 4WD in the Pikes Peak CR-Z, the powers that be in our R&D section are leaning strongly towards channelling development funds away from the CR-Z and into an S2000 successor.»

Honda CR-Z will run Pikes Peak with full-EV power

  • Image Credit: Honda

  • Image Credit: Honda

More Photos

Honda is running a CR-Z at Pikes Peak this year. But as you might have guessed, this is no ordinary CR-Z. This particular racing prototype packs an experimental powertrain.

Though precise technical specifications remain a closely guarded secret at this point, our source at Honda has confirmed a few key details. For starters, the CR-Z racer packs a fully electric powertrain, ditching the 1.5-liter inline-four that forms the internal-combustion component of the street-legal model’s hybrid propulsion system. This contrary to circulating rumors that it could be packing the hybrid powertrain from the new NSX.

Whatever the details of the electric motor (or motors) on board, they’ll be driving and steering all four wheels through Honda’s proprietary Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) and Precision All-Wheel Steer (P-AWS) systems. The technologies ought to make the CR-Z racer pretty adept at tackling the 156 twists and turns of the world-famous Race to the Clouds. The aero package is obviously pretty aggressive as well, and the bodywork appears to have been modified to an even greater extent than the carbon-fiber prototype we drove in Japan.

Driving duties will be handled by Tetsuya Yamano, a Japanese driver known in the Super GT series (where he won the GT300 title in 2004 in an NSX) and for running Civics in Gymkhana events back in the 90s. It’ll be competing in the Pikes Peak Challenge Exhibition class, but the idea behind the CR-Z prototype is as much about experimentation as it is about results. The project will serve to train some of Honda’s younger engineers. They won’t be alone on the mountain, though, as Honda also recently announced that it would be fielding its new ARX-04b Le Mans prototype at Pikes Peak this year as well.

Гоночный электромобиль Volkswagen побил рекорды на Pikes Peak Hill Climb

Pikes Peak Hill Climb — это гоночные состязания, которые проводятся с 1916 года — заезд на 20 километров с подъемом на 4720 футов (1438 метров). В рамках заезда автопроизводители проверяют показатели скорости и ловкости своих новых автомобилей. В прошлом октябре Volkswagen анонсировала, что строит электрический гоночный автомобиль под названием ID R Pikes Peak, который, как надеется компания, установит новый рекорд. Сам транспорт был показан в марте. На днях автомобиль под управлением Ромена Дюма побил рекорд, закончив трек на скорости более 150 км/ч всего за восемь минут.

Электромобили отлично подходят для гонки Pikes Race: у них нет проблем, которые возникают у традиционных автомобилей на высоте и в условиях разреженного воздуха. Известно, что двигатель внутреннего сгорания в таких условиях начинает задыхаться. Первым электромобилем, который одержал победу в 2020 году, стал Honda CR-Z. В прошлом году победу присудили электрическому FF91 от Faraday Futures, хоть он и не побивал никаких рекордов.

Официальное время для нового рекордсмена составило 7:57,148, что быстрее предыдущего результата (8:57,118) на минуту и предыдущего рекорда (8:13,878) почти на двадцать секунд. Держателем предыдущего рекорда является Себастьян Леб и Peugeot 208 T16 Pikes Peak.

Volkswagen немногое рассказала о своем автомобиле, однако отметила, что тот использует силовую установку MEB, которая станет основой для будущих электромобилей компании.

Honda took a crazy electric CR-Z to Pikes Peak — and won

Share this story

Share All sharing options for: Honda took a crazy electric CR-Z to Pikes Peak — and won

The normal CR-Z, a small hybrid coupe, is an unassuming car by almost any definition. (It’s fallen a little flat in that regard, considering it’s a spiritual successor to both the CR-X and the groundbreaking first-generation Insight.) But then, out of nowhere, Honda goes and swaps out the drivetrain for a high-strung all-electric situation with all-wheel drive and steering. Now you’re talking.

The jacked-up CR-Z that Honda threw together competed at the Pikes Peak Hill Climb last weekend, placing first in the Exhibition class with a time of 10:23.829. (For comparison, the fastest time for the entire event was turned in by drifting star Rhys Millen, who won in an all-electric prototype — another Pikes Peak first — with a time of 9:07.222.) It was driven by Japanese Super GT racer Tetsuya Yamano, who praised the drivetrain for letting him «corner quickly with good traction.»

A major moment for electrics in racing

Obviously, you’re not going to see anything like this in dealerships: it’s some sort of experimental electric setup paired with SH-AWD — Honda’s AWD system that can vector torque left and right as well as front and back — that’s just wrapped in a CR-Z shell designed to make workaday CR-Zs jealous.

Considering this and Millen’s win, this year’s climb feels like a major moment for electrics in racing. NASCAR couldn’t be that far behind, could it? (Yes, yes, it could.)

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Выбор автомобиля, его ремонт и техническое обслуживание